Accueil
  Lycée   CDI   Contact  Liens 
Projets interdisciplinaires


CDI
Biblioteca
Biroul de documentare si de informare (BDI)


  
CENTRUL DE DOCUMENTARE SI DE INFORMARE 

   

B i b l i o t e c a   

   BIBLIOTECAR
Prof.  Stefan MARAZAN

                              

1. SCURT ISTORIC
2.
DESTINATIA BIBLIOTECII
3.ORGANIZAREA 
4.FOND DE CARTE
5.
POLITICA DE ACHIZITII
6.
REGULAMENT
7.
ACTIVITATI: IMPRUMUT, ANIMATII
8.
BIBLIOTECA ÎN CIFRE

  SCURT ISTORIC:
Evolutia bibliotecii este, in mare parte, legata de evolutia institutiei de care apartine: Liceul Teoretic "Jean Louis Calderon". Edificiul in care se afla scoala noastra a fost construit initial pentru "Scoala Normala de Baieti" iar ulterior a avut o alta destinatie. In prima parte a anului 1990, cladirea isi redobandeste destinatia initiala, punandu-se bazele actualei scoli. Din septembrie 1990 crescand numarul claselor si al cadrelor didactice.
In aceasta perioada biblioteca isi avea sediul in aceeasi cladire cu scoala nou infiintata, avand la baza un fond de carte preluat de la biblioteca institutiei care a fost in cladire.
Cu timpul, numarul elevilor si al claselor a crescut in permanenta, existand cursuri de dimineata si pana seara. Pentru a muta toate orele de dimineata, conducerea scolii a hotarat mutarea bibliotecii intr-o cladire din curtea scolii. In acest scop a fost facuta o reparatie generala a interiorului cladirii destinate noului sediu al bibliotecii. In prezent, biblioteca se afla in cladirea reparata, lucrandu-se la reorganizarea intregului fond de carte.
In timp fondul de carte s-a marit, atat cantitativ cat si calitativ. La mutarea bibliotecii in noul sediu s-au facut anumite investitii, care au in vedere asigurarea unor conditii, de nivel mai ridicat, pentru studiul utilizatorilor. Pe langa conditiile "naturale", cum ar fi faptul ca biblioteca se afla intr-o curte plina cu zone verzi in vare cititorii se pot odihnii in pauzele din timpul studiului la sala de lectura; s-a asigurat iluminarea incaperilor, s-au achizitionat scaune noi la sala de lectura si  s-au pus geamuri termopan cu scopul reducerii zgomotului si mentinerii echilibrului termic.
Modernizarea bibliotecii constituie un proces permanent si  dinamic. În martie 2004 a fost initiat proiectul de informatizare a bibliotecii pentru a putea asigura obtinerea cat mai rapida si mai completa a informatiilor necesare studiului.

TIPUL BIBLIOTECII:
Biblioteca liceului, de tip scolar, se afla într-un proces de tranzitie catre statutul de Centru de Documentare si Informare (CDI).

DESTINATIA BIBLIOTECII:
* Participa la realizarea obiectivelor sistemului de invatamant, precum si a obiectivelor educationale pe niveluri de studii.
* Sprijinai procesului instructiv-educativ, satisface cerintele de informare documentara, de lectura si de studiu ale elevilor (deserveste elevi de la clasa a I a pana la clasa a XII a), ale cadrelor didactice si ale celorlalte categorii de personal.

ORGANIZAREA SECTOARELOR BIBLIOTECII:
Noul spatiu destinat bibliotecii are 5 incaperi.
Biblioteca este impartita in 3 sectoare:
· biroul de imprumut (o camera )

· sala de lectura ( o camera ): 8 locuri de lectura

· depozitele cu fondul de carte ( 3 camere )
Organizarea fondului de carte este pe domenii.

FONDUL DE CARTE:
In prezent, biblioteca pune la dispozitie utilizatorilor sai un fond de 21.845 de volume. Colectia de documente are caracter enciclopedic.

Fondul de cartcuprinde  lucrari in mai multe limbi. In functie de volumul cartilor existente in acea limba, avem: carti in limba romana (fiind pe locul 1 ca si cantitate), carti in limba franceza (pe locul 2), carti in limba spaniola (pe locul 3), si in alte limbi.
Ca o noutate, din acest an scolar, am reusit sa procuram si carti in limba italiana, carti care au rol de material didactic la orele de italiana. Incercam in continuare sa procuram si carti in alte limbi, cum ar fi engleza, limba in care numarul cartilor este înca redus.

Fondul este organizat pe domenii si in ordine alfabetica (la literatura):
 · BENZI DESENATE (pentru cei mici, benzile desenate sunt cu poze color care le dezvolta gustul pentru carte)
· literatura:
 
1. in limba romana: a) literatura universala
b) literatura romana
2. in limba franceza
3. in limba spaniola

· geografie
· biologie
· matematica
· filosofie
· agronomie
· drept
· management
· marketing
· pedagogie
· psihologie
· istorie
· inginerie
· fizica
si altele

Din materialele de referinta, merita enumerate cateva titluri:

1. ENCYCLOPEDIA UNIVERSALIS ( 18 volume )
2. NOUVELLE ENCYCLOPEDIE BORDAS (10 volume)
3. GUIA ESCOLAR VOX ( 10 volume )
4. UNIVERS DE CONNAISANCES ( 16 volume )
5. ENCYCLOPEDIE DE L' ART
6. GRAND LAROUSSE EN 10 VOLUMES
7. L' HISTOIRE NOUVELLE ( 8 volume )
8. Colectia LAGARDE ET MICHARD ( secolele XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, MOYEN AGE)
9. ENCICLOPEDIA DE CHIMIE ( cea in mai multe volume)
10. CHRONIQUE DE LA FRANCE ET DES FRANCAIS

Din categoria dictionarelor, cateva titluri sunt:

1. Dictionarul PETIT ROBERT
2. Dictionarele LAROUSSE
3. DICTIONAIRE DU COMPORTEMENT ANIMAL
4. DICTIONNAIRE DES SYNONYMES
5. DICTIONARUL DE SINONIME AL LIMBII ROMANE
6. DICTIONNAIRE D' ETYMOLOGIE
7. DICTIONNAIRE DES CITATIONS
8. DICTIONAR DE SIMBOLURI LITERARE
9. DICTIONAR DE NEOLOGISME
10. DICTIONAR DE OMONIME
11. DICTIONAR DE PARONIME
12. DICTIONAR DE ANTONIME
13. DICTIONAR DE PSIHOLOGIE SOCIALA
14. DICTIONAR CRONOLOGIC AL STIINTEI SI TEHNICII
15. DICTIONARUL LITERATURII ROMANE...

Din categoria dictionarelor bilingve, enumeram cateva:
1. DICTIONAR ROMAN - FRANCEZ; FRANCEZ - ROMAN
2. DICTIONAR ROMAN - GERMAN; GERMAN - ROMAN
3. DICTIONAR ROMAN - SPANIOL; SPANIOL - ROMAN
4. DICTIONAR LATIN - ROMAN
5. DICTIONAR ROMAN - ITALIAN; ITALIAN - ROMAN...

DEZVOLTAREA FONDULUI DE CARTE:
In biblioteca noastra dezvoltarea se face prin cateva mijloace:
· Prin achizitie (in sensul de cumparare)
· Prin donatie (din tara si din strainatate)
· Prin sponsorizare
Fondul de carte a crescut, intr-o foarte mare masura, datorita donatiilor de carte primite din diferite surse. Multe carti de valoare cum ar fi materialele de referinta in limba franceza, in special enciclopediile, au fost procurate datorita amabilitatii unor persoane fizice sau institutii din Franta, care la inceputurile scolii noastre, au donat bibliotecii aceste carti de valoare. Si cartile ce tin de latura spaniola au fost primite ca donatie, facuta bibliotecii noastre. Din fericire, putem spune ca a inceput si cumpararea de carte.
Cert este faptul ca, de-a lungul timpului, colectiile de carte ale bibliotecii noastre, s-au îmbogatit cu multe titluri valoroase.

POLITICA DE ACHIZITIE:
Inaintea cumpararii efective a cartilor, se stabileste necesarul de carte din acel moment. In vederea stabilirii necesarului, se parcurg cativa pasi:
· Se are in vedere bibliografia obligatorie la clasele cu examene
· Se consulta cadrele didactice de la diferitele materii predate la clase, in scopul aflarii necesarului stabilit de dansii
· Se solicita profesorilor si invatatorilor bibliografiile scolare obligatorii la toate clasele
· Se solicita si listele cu lectura suplimentara destinata elevilor
· Se consulta listele cu titlurile cele mai solicitate de elevi in timpul anului
· Se discuta cu elevii pentru a vedea ce isi doresc acestia sa gaseasca in biblioteca pentru cititul din placere
· Dupa parcurgerea pasilor anteriori se centralizeaza datele si se are in vedere suma de bani de care se dispune

Urmatoarea etapa este aceea de a se prospecta piata in vederea stabilirii ofertelor. Din aceasta etapa putem enumera cativa pasi:
· Cu necesarul de carte cunoscut; se merge in librarii, la colectura sau la standuri de carte pentru a se stabili ce exista din ceea ce este necesar
· In functie de "natura" sumei: 1. daca este cumparare fara bani lichizi, prin viramente..., se cauta acele surse cu care se poate face tranzactia (cele cu cont la Trezorerie),
2. daca este cumparare cu bani lichizi,
atunci se pot avea in vedere toate ofertele,
se stabileste care sunt sursele cu care se va lucra, si se verifica la
care din cele ramase ce material se poate cumpara.
· Din ofertele ramase, se verifica unde se poate lua cartea in cele mai avantajoase conditii, raportul calitate-pret
· Se cumpara efectiv cartile, din acele locuri stabilite ca fiind cele mai avantajoase

ACTIVITATEA BIBLIOTECII:
I. Activitati de biblioteca, fara relatia cu publicul:
· Completarea fondului de carte
· Evidenta colectiilor
· Clasificarea si catalogarea publicatiilor
· Organizarea colectiilor
· Inventarierea colectiilor
· Scoaterea publicatiilor din uz
· Restaurarea cartilor deteriorate
· Procurarea materilelor cu informatii, din alte surse externe

II. Activitati de biblioteca, ce implica relatia cu publicul:
1. Imprumutul fondului de carte: 
· Imprumutul se poate face: in timpul anului scolar si
in timpul vacantelor scolare
· Imprumutul se poate face pe diferite tipuri de termene de returnare:
a) pe doua saptamani (in general, cartile in mai multe exemplare)
b) pe cateva zile (materialele scurte, cartile foarte solicitate)
c) pe 24 de ore (cartile foarte solicitate, cele in minim de exemplare)
d) consultarea documentelor doar la sala de lectura (materialele de referinta enciclopediile, dictionarele, materialele aduse din alte surse)
2. Organizarea, in colaborare cu unele cadre didactice, a unor vizite la biblioteca, cu scopul prezentarii bibliotecii si a fondului de carte.
3. Activitati de initiere, a elevilor, in utilizarea fondului de carte si in munca cu cartea (materialele de referinta)

4. Organizarea unor  expozitii de carte, la anumite aniversari (150 de ani de la nasterea lui Caragiale, 200 de ani de la nasterea lui Hugo...), expozitii de noutati

5. Organizarea unui concurs "Cititorul fidel cartii", destinat tuturor utilizatorilor bibliotecii(elevi)
6. Organizarea, in colaborare cu unele cadre didactice, a unor mini expozitii cu diferite teme (expozitie cu carti de religie)

7. Intocmirea unui afisaj "Panoul colorat" cu enumerarea lunara a statisticii cititorilor cu cel mai ridicat numar de carti imprumutate

8. Realizarea unor activitati gen "Ora de lectura", in colaborare cu unele cadre didactice (incepand cu anul 2003/2004)

ACCESUL LA FONDUL DE CARTE AL BIBLIOTECII:
Statutul de posibil utilizator il au:
· in primul rand toti elevii scolii noastre, pornind de la elevii de clasa a I a, care inca nu stiu sa citeasca si se uita la poze, pana la elevii de clasa a XII a
· a doua categorie, este cea a cadrelor didactice care predau la noi in scoala
· a treia categorie este cea a tuturor angajatilor scolii (cadrele didactice auxiliare, cadrele nedidactice...)
· a patra categorie este cea a persoanelor din exterior, care cu aprobare pot consulta cartile din biblioteca:
1.studentii aflati in practica pedagogica la noi in scoala
2.profesori din alte scoli
3.inspectorii scolari si altii

Noilor utilizatori li se aduc la cunostinta elementele importante din regulamentul bibliotecii noastre, pentru detalii existand un regulament afisat pe perete.
Se completeaza o statistica cu datele personale ale cititorului, fiecarui utilizator i se face o fisa de lectura pe care se duce evidenta publicatiilor imprumutate la domiciliu. Din acest moment utilizatorul poate beneficia de serviciile oferite de biblioteca.


PREMIANTII CONCURSULUI "CITITORUL FIDEL":

Concursul a fost conceput initial pentru a rasplatii efortul elevilor in munca cu cartea si pentru a-i stimula si pe viitor sa studieze la fel de mult. Initial a fost destinat unui singur elev. Pentru a elimina diferentele mari intre cicluri, in al doilea an de la infiintare, se introduc inca 2 premii. Fiecare ciclu avand premiantul propriu. Premiantii sunt urmatorii:
· in anul scolar 2000 / 2001 (un singur premiant):
MOISE DIANA clasa a VI a B
· in anul scolar 2001 / 2002:
pentru clasele I - IV:
ANDREICA SIMONA clasa a IV a
pentru clasele V - VIII:
IANOS GILLY clasa a VII a B
pentru clasele IX - XII:
SAVA CARINA clasa a IX a E
· in anul scolar 2002 / 2003:
pentru clasele I - IV:
SUSMAN SILVIANA clasa a IV a B
pentru clasele V - VIII:
ANDREICA SIMONA clasa a V a A
pentru clasele IX - XII:
SAVA CARINA clasa a X a E